Nieuwe website
Lees meer...

Terzake

  1. Prijs: € 60 voor 5 maanden, 1 les van 2 uur per week.
  2. Wanneer
    • september: iedere donderdagavond van 19.30 u. tot 21.30 u.
    • februari: iedere woensdagavond van 19.30 u. tot 21.30 u.
  3. Benodigdheden
    • Een oefenmat uit een materiaal met hoge densiteit. Men kan dit kopen voor een prijs vanaf ong. 100 € in een sport- of campingwinkel. Liefst zo groot dat uw ganse lichaam er op kan liggen (± 0,60 m x 1,90 m).
    • Een badhanddoek om op dit matje te leggen. Kwestie van hygiëne. Een badhanddoek kan men steeds wassen of vernieuwen.
    • Loszittende kledij: een joggingpak, een trainingspak; voor vrouwen kan ook een panty (kousenbroek) met daarboven een bloes, polo, t-shirt, enz. Het strikte, toelaatbare minimum is:
      • voor mannen: een goed passende zwembroek met elastiekjes in de pijpen;
      • voor vrouwen: een turn- of balletpak.
    • Dit laatste voor de zomerperiode. In de winter voorziet men zich best van een pull-over, die men naar behoefte kan aantrekken.
      Voor verschillende oefeningen kunnen kousen problemen geven (wegglijden).
  4. Voorschriften en raadgevingen
    • Voor men de zaal betreedt de schoenen uitdoen in de gang.
    • Laat geen geld of waardevolle voorwerpen achter in de gang.
    • Laat sieraden (ringen, armbanden, halssnoeren, enz.) liefst thuis. Zij kunnen pijnlijk hinderen tijdens de oefenstonde en ze ter plaatse uitdoen geeft aanleiding tot vergeten en verlies.
    • Vergeet niet al wat je uitdoet ook terug mee te nemen (ook kledij, paraplu's, enz.). Wat achterblijft verdwijnt gemakkelijk.
    • Liefst 4 uur niets meer eten vóór de aanvang van de les (of thuis voor de oefenstonde). Na een zware maaltijd (bijv. fritjes) is 4 uur onvoldoende.
    • Voor men thuis weggaat kan men nog een kleinigheid drinken (liefst water of fruitsap).
    • Roken is volledig verboden in de lesgebouwen.
    • De deur aan de straatkant moet in opdracht van het stadsbestuur gesloten blijven. Daarom richten wij een deurregeling in: De yogaleraars openen de deur rond 19.00 u. Zij laten de eerste leerlingen binnen, die de wacht bij de deur overnemen. Ieder op zijn beurt neemt bij aankomst de wacht over tot de deur bij aanvang van de les definitief gesloten wordt. Wees dus steeds op tijd, want wij zitten achter in het gebouw en wij horen de bel niet altijd.
      Trouwens, dat stoort geweldig.
      Let er overigens ook op dat je de deur achter je sluit bij het buitengaan na de les. Het gebeurt dat iemand blijft napraten en dan blijft de deur onbewaakt openstaan.
    • Probeer je zoveel mogelijk leeg te maken voor je naar de les komt (plassen en drukken), zodat we geen tijd hoeven te verliezen. Voor de dames die zich nog moeten omkleden is er een kleedkamer achteraan rechts in de zaal. Voor de heren is dat in de gang rechtdoor.
    • Tijdens de maandstonden wordt algemeen afgeraden asana's uit te voeren die sterke druk op de buik veroorzaken of omgekeerde standen. Dit is echter individueel verschillend zodat we de raad geven dat voor jezelf uit te vinden.
  5. Doktersonderzoek

    Aangezien wij niet iedere dokter kennen en iedere dokter niet op de hoogte is van Yoga, laat staan van ons programma, werken wij samen met een dokter die zeer goed op de hoogte is van ons programma, werkwijze en, uiteraard, van Yoga.
    Het onderzoek bij deze dokter is voor ons voorwaarde om je toe te laten tot onze cursussen. Je bent niet verplicht bij deze dokter op consultatie te gaan, maar dan kan je bij ons- helaas! -geen Yoga volgen.
    Zoals reeds eerder uiteengezet is dit onderzoek voor je eigen welzijn en om ons toe te laten de juiste begeleiding te geven.
    Je hoeft niet te wachten in de wachtkamer, maar je maakt een afspraak die je schikt. Neem desgevallend platen mee, die te maken hebben met een recent onderzoek of met letsels van bijvoorbeeld de wervelkolom. Het betreft een yogagericht sportonderzoek. Neem je lidkaart mee, want de dokter stempelt die af als bewijs van je bezoek.
    Vanaf het ogenblik dat je je lidkaart krijgt (en niet eerder!), kan je je afspraak maken. We geven je ± een maand de tijd vanaf de eerste les!

    Inschrijven en betalen betekent dat je akkoord gaat met deze voorwaarde!

    Breng dus steeds je lidkaart mee naar de les want het doktersonderzoek wordt regelmatig gecontroleerd.

  6. Tenslotte..

    Voor je eigen welzijn is het best met al deze voorschriften en raadgevingen rekening te houden.

    Wees regelmatig op de les en oefen regelmatig thuis. Maak uit wat belangrijker is voor je welzijn: een half uur oefenen of een "soap-programma" op TV.

    Als je kan kom wat vroeger (vanaf 19.00 u.) zodat je je rustig kan voorbereiden.

    Trek je niets aan van je buren (lelijk, niet ?). Je komt voor jezelf en als je succes hebt, zullen je buren en vrienden en kennissen veel meer aan je hebben.

    En bovenal: doe nooit aan competitie, noch met een ander, noch met jezelf. Met een competitieve instelling breng je van Yoga niets terecht. Het gaat er niet om wie de "beste" is. Je mag gerust de "slechtste" zijn, of de "zwakste". Als je maar groeit op een yoga-manier en je er baat bij hebt.